Överlevnadsbaserat bondgårdssimuleringssandboxspel
The Stillness of the Wind är en gårdsimuleringsplattform som kräver att spelarna utför olika uppgifter, som att ta hand om kycklingar och mjölka getter. Men det följer också en mörk och mystisk berättelse. På grund av fokus på handlingens framsteg är detta likt de andra plattformarna som produceras av Fellow Traveller på vissa sätt, som The Pale Beyond.
Ett av de främsta målen med The Stillness of the Wind är att underhålla en gård som har förfallit under åren. Därför kommer avancemang till högre nivåer att bero på vilka åtgärder spelaren väljer att vidta. Så, detta spel kan betraktas som ett traditionellt RPG.
Mer än vad ögat ser
Vid första anblicken kan The Stillness of the Wind verka vara inget mer än en farm SIM. Detta börjar ändras när huvudpersonen börjar få konstiga brev från sina familjemedlemmar. Ju längre spelet fortskrider, desto mer störande blir handlingen.
En flexibel, öppen världsplattform
Användare som är bekanta med andra titlar som John Deere: Drive Green kommer att vara vana vid den grundläggande spelupplevelsen. Framsteg är kopplade till vilka åtgärder som vidtas. Därför är inga två resultat någonsin likadana. Detta ger en rättvis mängd flexibilitet.
Indie-stilgrafik och en fängslande handling
The Stillness of the Wind kombinerar tilsynelatande ljusa och levande färger med en djup och till och med hjärtskärande berättelse. Denna samverkan ses sällan i vanliga bondgårdssimuleringsplattformar.
En djup emotionell resa
Det sägs att detta spel har grundats på den ursprungliga berättelsen förknippad med Where the Goats Are. De som spelade det första kapitlet bör därför uppskatta hur handlingen har utvidgats. Denna typ av eftertänksam simulering kommer i slutändan att ta användarna med på en djup och tankeväckande resa.